الوصفة السحرية لاحتراف اللغة الانجليزية بشكل منظم مع ابراهيم عادل ✅

شارك

السؤال الذي يسأله التلاميذ والمقبلين على تعلم اللغة الانجليزية كل يوم هو إزاي تتابع كورس لغة انجليزية كل الدروس إللي على أحد القنوات مثل قناة الاستاذ ابراهيم عادل بالترتيب الصحيح؟

يشرح الاستاذ الرائع ابراهيم عادل الاجابة على هذا السؤال الهام بالتفصيل قائلاً: “خليني أبدأ معاك بتعليق من أحد المتابعين وهو السبب وراء المقال بعتلي بيقول القناة عليها ألف كورس ومش عارف أتابع إزاي، طيب طالما أن في حد مش فاهم طريقة المتابعة على القناة يبقى إذن العيب مني مش منه لإنه يبدو إن أنا ماوضحتش بالشكل الكافي”

في المقال ده هقول لك إيه الخطة إللي تمشي عليها لو مستواك مبتدئ وتعمل ايه لو مستواك متوسط أو متقدم كمان هقول لك على طريقة تذاكر بيها كل أنواع الكورسات المختلفة هنا على القناة وفي نهاية المقال هقول لك على حاجة مهمة بالنسبة للقواعد. نقلاً عن قناة الاستاذ ابراهيم عادل.

أولا وقبل كل شيء اسمح لي أقول لك إنك لو متخيل أن في كورس واحد كده بتمشي في حلقة حلقة من بدايته فتقوم لنهايته وتخلص اللغة الإنجليزية فده كلام بلح وأنا عارف إن ده نظام الكورسات والمراكز المتبعة في كل العالم. ولكن برضو ده كلام بلح في نظام أفضل واستراتيجية متقدمة بكتير عن الكلام دا.

الاستراتيجية دي في التعليم بدأت تشوف النور ولكن في نطاق ضيق ومحدود الاستراتيجية دي في التعليم صعب تطبيقها لأنها محتاجة تخطيط من نار، هتفهم دلوقتي اللغة الإنجليزية زي أي لغة ليها مهارات مختلفة، مش بس الأربعة إللي إنت عارفهم من القراءة والسماع، الكتابة، التحدث، دول اسمهم المهارات الرئيسية.

ولكن لو حتى كل المهارات في اللغة كانو أربعة فقط. فبناء عليه إنت محتاج على الأقل أربع أنواع من التناول بشكل مختلف عشان تشتغل على كل مهارة من دول لوحدها، وبعدين محتاج إن كل الأنواع دي من التناول تكون معمولة بطريقة تكمل بعضها وتخدم نفسها.

المستوى إللي إنت حاططله المنهج علشان تكون كل المهارات في الآخر متساوية. تقول ماتروحش للمستوى إللي بعديه وعندك مهارة فيها مشكلة أو مهارة أعلى من مهارة كمان محتاج إنك في كل مهارة من دول تراعي حاجتين، تنوع قدرة التحصيل من شخص لآخر واختلاف، قوة الهمة والعزيمة تبعا للمستوى واختلاف الوقت من العام.

بعد ما تنجح في كل إللي فات دا محتاج تعمل حاجتين واحد تقدم نوع إضافي من الكورسات في كل مستوى يشبه كل المهارات دي مع بعضها بطريقة تشعر المتلقي بالتحسن في تحفز أكتر للتعليم زائد إنك لازم تقدم المحتوى بشكل أقرب للترفيه منه للتعليم بطريقة تناسب جميع الأعمار والخلفيات الثقافية، ده باختصار مخل إللي بيدور في عقلي وعقلي أي واحد عنده خبرة في وضع المناهج التطويرية، طيب يبقى إذا خلاصة الكلام ده كله إن مفيش حاجة اسمها نوع واحد من الكورسات.

بقالك مية سنة في مصر بتعمل كده في المراكز وصلت لإيه عدد إللي بيخرجو من المراكز أكثر من الي بيدخلوها إللي بيخرج غير راضي أكتر من إللي بيدخلها فده باختصار مخل الفكرة ورا إن القناة عليها كورسات مختلفة لإن ده الصح. طيب تعالى نبص على قوائم التشغيل على القناة هو اشرحلك تمشي فيها إزاي؟

إزاي ما إنت شايف بدخل على صفحة القناة الرئيسية فيها تبويبات فوق منهم تبويب قوائم التشغيل لي ليست بتدخل عليه بتلاقي إن كل الكورسات مترتبة في قوائم خاصة بيها، الكورس القراءة كورس الاستماع كورس يتعلم من الصفر وهكذا. كمان بلاقي إن جنب اسم كل كرسي المستوى إللي بيخصهم فهتلاقي كرسي للقراء، المستوى الأول، كورس الاستماع على المستوى الأول، وهكذا معنى الكلام ده إن الكورسات دي بتخدم مهارات مختلفة خاصة بنفس المستوى تقدر تتابعها مع بعضها بأي ترتيب إنت تحبه، عاوز حلقة من الكورس ده على حلقة من الكورس ده ماشي طالما إن هما الإتنين تحت نفس المستوى عاوز تخلص واحد فيهم للنهاية وبعد كده تبدأ في إللي بعديه إللي يريحك طالما إن الكورسات إللي بتابعها تبع نفس المستوى.

أهم حاجة تديلك لحلقة حقها في التركيز والمراجعة قبلما تنقلي على حلقة ثانية وطالما إنت في المستوى الأول مثلا يبقى متنقلش للمستوى التاني إلا لما تخلص كل أنواع كورسات هم بأي ترتيب يعجبك. سؤال مهم هنا بقى أنا عاوز أعرف مستوايا عشان أتابع من عنده أعرفه إزاي قريب جدا هعمل لك اختبار حقيقي لكل نقطة المفروض تعرفها في كل المستوى مش ده الاختبارات العامة إللي موجودة على النت لحد ده ما يخلص إنت ممكن تعمل الآتي ادخلو على مستوى معين وشوف حلقة أو إتنين من النص لو لقيت نسبة استفادتك أكتر من ثلاثين في المية.

نبدأ فيه من أوله لو أقل من كده أبدأ في إللي بعديه وخلي ده معاك للمراجعة تمام كده بيتهيأ لي كده ترتيب الكورسات بقى واضح السؤال إللي بعد كده إيه طريقة المذاكرة إللي تابعها مع كل كرسي من دول طيب وأنت بتابع الكورسات دي هتلاقيني في كل كرسي من دول برشحلك إزاي تقدر تذاكره ولكن على عجالة هنا كده خليني اقول لك إن الكورس إللي بندرس فيه كلمات وجمل في المستوى الأول المفروض تكتب فيه الكلمة بالعربي لو فعلا هتنساها وتحتيها جملة هي موجودة فيها.

وطبعا متترجمش الجملة أبدا طيب ده بالنسبة لي الكورسات إللي فيها كلمات وجمل بالنسبة لحلقات المحادثة أذكرها إزاي حلو اكتب الكلمات الجديدة عليك في صفحة واكتب جنبها ترجمتها بالعربي لو عايز تحتيها برضه هتكتب جمل مستعملة فيها وبرضه مش هترجم الجمل زي ما عملنا في الحلقات إللي قبليها المحادثة نفسها بقى نص المحادثة هتكتبها في صفحة عنه، فاصلة ومن غير أي ترجمة وأحاول بعد ماتقراها تمثل هاخد طرف فيها وبعد ما تخلص المرة إللي بعديها خد الطرف التاني وكده.

لو بتذاكر كورس الاستماع فدا مافيهوش كتابة. كل المطلوب منك الالتزام بالتعليمات ومتجمعش حلقتين جداد في نفس اليوم ودايما تراجع على القديم اتفرج عليه تاني كأنه أول مرة وغمض عينيك وركز مع ودنك والتزم بالتعليمات حرفيا لو قمت جايب حلقات الاستماع ومخلصها كلها في يوم ولا اثنين أبقى قابلني لو حصل عندك أي تطور.

وبعدين إنت أدرى لو بتتفرج على كرسي الشرح فيه بالإنجليزي فقط اكتب كلماته واجمله وقال لكن ولا تترجم الكلمات ولا تترجم الجمل ولو قلت لي مستحيل هنسى كده أقول لك سهلة أعمل دفتر تاني منفصل سميه كلمات منسية مثلا ده هيبقى في الترجمة بالعربي وكل ما تنسى كلمة دور عليه وافتحوا وشوفها إنما ما يكونش في نفس الدفتر كل مرة تعمل العملية دي وتتعب نفسك عشان تعرف معنى الكلمة دي بالذات كل ما المعنى ده هي ترسخ في ذهنك أعمق وواحدة واحدة تلاقي نفسك وإنت بتذاكر بدأت تفكر بالإنجليزي طيب يفضل أقول لك إزاي تذاكر القواعد هتلاقي القواعد في مستوى مكتوب عليه الجميع يعني إيه الجميع يعني يذاكرها مع كل المستويات. ولكن اوعى تكتب أي حاجة ولا تشغل نفسك بالتمارين عليها.

بص اسمعها اتأكد إنك فهمتها بقت بالنسبة لك منطقية وسيبها وادخل على غيرها. طب ولو نسيت القاعدة دي مش مشكلة أنساها راجعلها تاني بطرق مختلفة هتعرفها بعدين كل دراسة القواعد إللي موجودة على النت ب ينقصها عامل مهم جدا هكلمك عنه بعدين من غير العامل ده القواعد هتعمل لك مشكلة حتى لو اتمرنت العامل ده فرد ليه حلقة خاصة بيه علشان قريب إن شاء الله هنغير مفهوم دراسة القواعد. علشان تكون جاهز أتفرج عليها واعمل إللي قلت لك عليه. بس يا سيدي أتمنى مايكونش طولت عليك ويكون كل شيء بقى واضح دلوقتي لو لسة في عندك سؤال سيبهولي في الكومنتات تحت.

 

فريق موقع الجيل السابع

موقع الجيل السابع هو مجلة منوعة، تهتم بإضافة مقالات ودروس مميزة في مجالات التقنية والصحة والمطبخ والمرأة والاخبار والرياضة وغيرها من مجالات المعرفة التي تهم كافة الفئات.

آخر مقالات الموقع

خلفيات ايفون .. اكثر من 10 خلفيات ايفون اسلامية مميزة لهاتفك

اذا كنت تبحث عن خلفيات ايفون مميزة ورائعة لإعادة تصميم خلفية جهاز iPhone الخاص بك،… أكمل القراءة

6 أشهر منذ

ما هو أفضل برنامج لمراقبة هاتف آخر؟ تعرف على أدوات مراقبة الهواتف

اذا كنت تسال نفسك "ما هو أفضل برنامج لمراقبة هاتف آخر؟" ففي عصر الاتصالات والتكنولوجيا… أكمل القراءة

8 أشهر منذ

هل يمكن استخدام ChatGPT للمحتوى وتحسين محركات البحث؟

فيما يلي ستة أشياء يجب معرفتها حول ChatGPT قبل استخدامه لتحسين محركات البحث (السيو) والمحتوى،… أكمل القراءة

8 أشهر منذ

سعر جوال هونر x9a ومواصفاته وعيوبه ومميزاته وأجهزة الجوال المنافسة له

في عالم التكنولوجيا المتقدم، يعد اختيار الهاتف المحمول المناسب أمرًا حيويًا. واحدًا من الهواتف الذكية… أكمل القراءة

8 أشهر منذ

تويتر بحث متقدم يفوتك الكثير اذا لم تستخدمه

تويتر هو منصة التواصل الاجتماعي المشهورة التي تسمح للمستخدمين بالتفاعل مع بعضهم البعض من خلال… أكمل القراءة

8 أشهر منذ

iphone 15 pro max مواصفات وعيوب ومميزات الهاتف المميز

عندما يتعلق الأمر بالهواتف الذكية، فإن Apple هي واحدة من الشركات الرائدة في هذا المجال.… أكمل القراءة

8 أشهر منذ

الموقع يستخدم cookies لتحسين تجربتك